Betrokken luistertechnieken

Betrokken luistertechnieken zoals oogcontact, knikken en het gebruik van sleutelwoorden om openheid te prijzen, helpen tieners wanneer ze slecht gedrag toegeven en gekwetste gevoelens delen met hun ouders, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Onderzoekers van de University of Reading (England) en Haifa (Israël) vroegen 1001, 13- tot 16-jarigen, om een ​​geënsceneerd gesprek tussen een ouder en een tiener over een moeilijke situatie te bekijken, waarbij de ouder verschillende lichaamstaal en luistergedrag in verschillende versies overnam.

De deelnemers die de versies bekeken waarin de ouder zichtbaar aandachtig was, zeiden dat ze zich als tiener beter over zichzelf zouden hebben gevoeld en dat ze in de toekomst meer open zouden staan ​​over hun gevoelens.

De studie, de eerste die de kwaliteit van luisteren los van andere opvoedingstechnieken bekeek, onthulde dat de tieners zich meer authentiek en verbonden met de ouder voelden door meer betrokken te zijn tijdens het luisteren.

Dr. Netta Weinstein, universitair hoofddocent klinische en sociale psychologie aan de Universiteit die de studie mede leidde, zei:

“We weten allemaal dat luisteren naar iemand die over zijn problemen praat, een effectieve manier is om hen gerust te stellen en een verbinding tot stand te brengen. Maar tot nu toe is er weinig nagedacht over de kwaliteit van dat luisteren en het verschil dat dat maakt.”

“Deze studie toont aan dat in ouder-tienerrelaties, stilletjes luisteren naar een tiener en hen laten zien dat ze worden gewaardeerd en gewaardeerd om hun eerlijkheid, een krachtig effect heeft op hun bereidheid om zich open te stellen.”

Voor de studie gepubliceerd in het Journal of Experimental Child Psychology, werd een ongeveer gelijke verdeling van mannelijke en vrouwelijke adolescenten gerekruteerd, waarbij drie zich als een ander geslacht identificeerden. Het team ontdekte dat actief luisteren voor alle deelnemers even belangrijk was.

In het eerste videogesprekscenario vertelde een tienerjongen aan zijn moeder dat hij had geprobeerd te vapen (e-smoker) en zich daarvoor schaamde, en in het tweede vertelt hij zijn moeder dat hij door zijn leeftijdsgenoten werd afgewezen nadat hij weigerde te vapen en zich gekwetst voelde.

Elk videoscenario had een versie waarin de ouder aandachtig luisterde, en een andere waarin ze meer afgeleid leken en minder oogcontact gebruikten.

Dr. Weinstein zei:

“Met zo’n grote groep deelnemers is het geruststellend om te zien dat actief luisteren in deze jaren van adolescentie universeel gunstig was.”

“De studie heeft ook enkele belangrijke implicaties voor het welzijn van tieners. De deelnemers zeiden dat het goede luistermodel dat in de video’s wordt waargenomen, zou leiden tot een beter welzijn. Hoewel we niet weten hoe vaak de verwachtingen de realiteit ontmoeten, maar het is duidelijk dat actief luisteren meer kans heeft om tot een goed resultaat voor tieners te leiden dan de meer passieve stijl waarmee we het hebben getest.”

Onze referentie:

Netta Weinstein, Andrew Huo, Guy Itzchakov. Ouderlijk luisteren wanneer adolescenten zichzelf onthullen: een vooraf geregistreerd experimenteel onderzoek. Tijdschrift voor experimentele kinderpsychologie, 2021

NLP met Paul van der Velde

Verbinding met andere mensen

Interessant genoeg verdiept NLP zich al sinds heugenis in het goed contact kunnen maken en onderhouden.

Denk maar eens terug aan een keer dat je je totaal op je gemak voelde bij iemand, bijvoorbeeld een situatie met een vriend of vriendin, een dierbaar iemand, of zomaar een vreemde. Roep dit moment eens op en ga na wat er nu precies voor zorgde dat je je zo op je gemak voelde en in verbinding was met die andere persoon. Wat je je herinnert, zal vermoedelijk een weerspiegeling zijn van het meest fundamentele element in communicatie: echt contact, ‘rapport maken’ zoals dat in NLP heet. Ik noem het echt in verbinding zijn met de ander.

Soms is er verbazing over het goede contact dat je in korte tijd met iemand kunt opbouwen. Dat goede contact is in allerlei relaties van groot belang. Dit geldt voor iedereen en zeker ook voor het ontwikkelingsproces van kinderen.

Verbinding hebben vormt de essentie van alle succesvolle communicatie.

Je geeft de ander het gevoel dat je hem begrijpt en dat je belangstelling voor hem hebt. Bij verbinding gaat het niet noodzakelijk over je comfortabel voelen. Het gaat over aandacht en respect. Verbinding is het gevoel hebben begrepen te worden zonder beoordeeld te worden.

Het opbouwen van verbinding is in elke vorm van communicatie absoluut noodzakelijk voordat je iets anders doet. Verbinding hebben is hetzelfde als de fundamenten van een huis: zonder solide basis zou alles instorten. Verbinding in een relatie gekenmerkt zich door harmonie, gelijkvormigheid, overeenkomst en affiniteit. Het opbouwen van een oprechte relatie.

Gericht zijn naar de ander

Door je gehele bewuste aandacht bij de ander te plaatsen en je eigen gedrag te laten motiveren of leiden door wat je denkt dat in de ander aan ‘t gebeuren is. Maak altijd gebruik van je sensitieve gewaarwording om je ervan te verzekeren dat je gissingen adequaat zijn.

Sorting by Other is de capaciteit om je inwendig in te leven in de andere persoon, hem te begrijpen en te anticiperen in wat er in hem leeft, terwijl je je toch bewust blijft van jezelf. Het heeft een bijzonder grote gelijkenis met empathie.

Om je aandacht op een nuttige wijze bij de ander te hebben, is het nodig dat:
1. Je van jezelf bewust blijft – gezonde grenzen zet tussen jezelf en de andere.
2. Waardering hebt of gevoelig bent voor zowel de verschillen als de gelijkenissen.
3. De emoties van de andere identificeren en kunnen meevoelen, jezelf er door laten beroeren.

Er moet een balans zijn tussen het affectieve en het cognitieve: het subjectieve en het objectieve; tussen de technologie van N.L.P. en de emotionele betrokkenheid en identificatie.

Wil je informatie over ons programma?

Paul van der Velde / creative lifecoach

Wat doet een creative lifecoach?

Werken met prachtige mensen die soms een beetje in de knoop kunnen komen. Een emotionele of mentale knoop wat een verder proces in de weg kan staan. Ik help je om te ‘ontknopen’ zodat je in alle vrijheid zowel privé als in je werk verder kunt. Met positieve psychologie veerkracht en vitaliteit ontwikkelen.

Wat maakt mij uniek?

Ik werk met de laatste kennis van ons brein, emoties en gedrag en heb vanaf 1992 mijn eigen manier van werken ontwikkeld. Veelal in het bedrijfsleven en met jongeren. Mijn missie voor succes; “Een bijdrage mogen zijn in de groei van mensen.” Je hebt mij al heel snel niet meer nodig. Heb je de “truck” eenmaal door, dan kun je het nadien altijd zelf. Hoe mooi is dat.

Hoe talentvol iemand ook is, soms kunnen er onbewuste hobbels zitten. Dan maken we samen het onzichtbare zichtbaar zodat je weer verbonden raakt met wie je bent en wil zijn.

De jarenlange ervaring in het trainen en coachen van groepen en individuen heeft me geleerd dat niets hetzelfde is. Leerprocessen en het faciliteren van persoonlijke ontwikkeling hebben mijn speciale aandachtsveld.

Internationaal gecertificeerd NLP trainer / Creative lifecoach / Positieve Psychologie / Overtuigingswerk / Science of Mind / Action Learning Foundation en daarnaast 30 jaar levenservaring.

Delen?!